تبلیغات
تحقیق و پروژه های دانشجویی - تحقیق چندرسانه‌ها و شبیه‌سازهای آموزشی
 
تحقیق و پروژه های دانشجویی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نگار موسوی
نویسندگان
تحقیق چندرسانه‌ها و شبیه‌سازهای آموزشی  شامل 52 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  چندرسانه‌ها و شبیه‌سازهای آموزشی  می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

 مقدمه

پیدایش فناوری رایانه، بر استقبال از چندرسانه‌ای‌ها در قالب نرم‌افزارهای رایانه‌ای تأثیر چشم‌گیری داشت و به جرأت می‌توان گفت شیوع استفاده از چندرسانه‌ای در فعالیت‌های گوناگون به ویژه آموزش، مدیون قابلت‌ها و توانایی‎های برجسته‌ی فناوری رایانه است. هنگامی که از رایانه صحبت می‌کنیم بیشتر به رایانه‌های شخصی نظر داریم. از چندرسانه‌ای در آموزش و یادگیری بسیار استفاده می‌شود، زیرا از یک سو باعث جذب یادگیرنده شده، از سویی دیگر با امکانات متنوعی که برای وی فراهم می‎آورد، تداوم یادگیری او را تضمین می‎کند. بنابراین در این مقاله در زمینه چندرسانه‌ها، شبیه‌سازها، الگوی شناخت‌گرایی و یادگیری و پیشینه پژوهش پرداخته می‌شود .

۲-۱٫ شبیه‌سازهای آموزشی

۲-۱-۱٫ تدریس و اصول یادگیری

برای این که دانش‌آموزان به یادگیری اثربخش نایل آیند، معلم باید طی فرایند تدریس به اصولی که یادگیری بر آن استوار می‌شود، توجه داشته باشد، مانند:

افکار، عواطف و تصویرسازی‌های ذهنی به طور هم‌زمان در تعامل با یکدیگرند، و به تغییر اطلاعات می‌پردازند. کاربرد روش‌های مختلف به منظور فعال‌سازی بخش‌های مختلف مغز و هماهنگ ساختن تجربه‌های دانش‌آموزان بسیار ضروری است.

محتوای برنامه‎ی درسی باید با توالی مناسب تنظیم و تدریس شود، اطلاعات را باید به اجزای معنی‎داری تفکیک کرد و زمینه را برای درک و دریافت کلی از اطلاعات را آماده ساخت.

زمینه‎ی حسی تدریس موجب واکنش بیشتر مغز می‎شود. همه‌ی جنبه‎های محیط آموزش در یادگیری مؤثرند. معلم باید علاقه‎ی دانش‎آموزان را از طریق احترام‎گذاری به احساسات، عقاید و … برانگیزد. با آنان ارتباطات غیررسمی منطقی داشته باشند و شرایط متنوع و مطلوبی را برای یادگیری به وجود آورند.

مغز در برابر الگوهای فاقد معنا مقاومت می‎کند. مغز، الگوها را تولید می‌کند. الگوسازی، یعنی سازماندهی اطلاعات. به اطلاعات از هم گسیخته و غیرمرتبط الگوی فاقد معنا گفته می‎شود.

دانش‌آموزان پیوسته در حال الگوسازی‎اند. نمی‎توان الگوسازی را متوقف ساخت. اما می‎توان آنان را جهت داد. تصویرسازی ذهنی و تفکر انتقادی نمونه‎هایی از الگوسازی‎اند. تدریس اثربخش، دانش‎آموزان را قادر می‎سازد تا الگوسازی کنند. برقرار ارتباط میان برنامه‌ی درسی و زندگانی زمینه‌ی معناسازی و الگویابی را برای دانش‎آموزان به وجود می‎آورد.

عوامل مختلفی در یادگیری نقش دارند، مانند: زمینه‎های ذهنی، هیجان‎ها، اعتماد به نفس، انتظارات و … معلم باید نگرش‌ها و احساسات دانش‎آموزان را بشناسد و درک کند به آنان کمک کند. حمایت‎گر آنان باشد و بر یادگیری آنان اثر بگذارد.

یادگیری در محیط ملموس بهتر شکل می‎گیرد. محیط یادگیری باید کنجکاوی و میل به نوآوری را در دانش‎آموزان برانگیزد. درس‌ها باید معنادار باشند. باید به روش‎های مختلف به تدریس پرداخت تا درس‎ها معنادار شوند. مغز ضمن ثبت موارد آشنا به طور هم‎زمان برای پاسخ‎دهی به محرک‎های جدید هم می‎کوشد. معنایابی هرگز متوقف نمی‌شود، فقط می‎توان آن‎ها را منظم‎تر ساخت. توجه به موارد پیش به گفته معنایی کمک می‎کند.

یادگیری به یک‎باره به وجود نمی‏آید. یادگیری طی زمان شکل می‎گیرد. محیط یادگیری اثرگذار باید فرصت‏های لازم برای پردازش را در اختیار دانش‎آموزان قرار دهد.

مغز انسان‌ها به هم شباهت دارد، ولی انسان‌ها از لحاظ وراثت متفاوت‌اند. پیش دانسته‎های مختلفی دارند. محیط پرورشی یکسانی ندارند. مغز هر کس به گونه‏ای سازمان یافته است. دانش‎آموزان مثل هم نیستند. باید به تفاوات‌های فردی آنان توجه داشت. آنان باید جهان را بر اساس ملاک‎های ذهنی مخصوص خود درک کنند. باید به فعالیت‎های مختلفی بپردازند. از روش‏های متفاوت تدریس بهره‏مند شوند و یاد بگیرند. معلم باید برای کارکرد بهینه‌ی مغز دانش‎آموزان بکوشد (فرخ‌مهر، ۱۳۸۸: ۵۱-۵۰).

۲-۱-۲٫ رسانه‌های آموزشی[۱]

رسانه آموزشی که در لغت به واسطه ، وسیله ، ماده وسط ، رابط دو چیز ، حدّ فاصل و بالاخره وسیله نقل و انتقال تعریف شده است . تمام این معانی با آنچه اصطلاحاَ رسانه آموزشی نامیده می‌شود مطابقت دارد. هر کانال ارتباطی که به کمک آن پیام آموزشی در اختیار یادگیرندگان قرار بگیرد و هدف آن آموزش و کمک به یادگیری باشد را رسانه آموزشی گویند. ویژگی‌های رسانه باید متناسب با ویژگی‌های مخاطب باشد، بنابراین رسانه آموزشی وسیله‌ایست که کلیه محتوای آموزشی را از طریق آن می‌توان به فراگیران منتقل کرد (فردانش، ۱۳۸۸: ۱۸۶).

چند رسانه‌ای‌های آموزشی[۲]

همان‌گونه که از نام این واژه برمی‌آید، از تلفیق و ترکیب چندین رسانه تشکیل شده است. برای چندرسانه‌ای تعاریف و توصیف‌های متعددی آورده شده است. از جمله می‌توان گفت:

چندرسانه‌ای‎های دیجیتال این امکان را برای یادگیرنده فراهم کرده‌اند تا بتواند از طریق ترکیبی از صدا و تصاویر با کنترل خود و بنا به نیازهای خود از محتوا استفاده کند. متخصصان آموزشی، فرصت درگیر ساختن دانش‌آموزان را با این صراحت در یادگیری و مشکل‌گشایی، از مزایای بسیار جذاب چندرسانه‌ای‌ها می‌دانند (ذوفن، ۱۳۹۲: ۲۱۶).

چندرسانه‌ای هر گونه تلفیق متن، گرافیک، صدا، پویانمایی و ویدیو است که با رایانه و یا سایر ابزار الکترونیک منتقل می‌شود (رضوی، ۱۳۸۶: ۲۷۸).

واژه‌ی چندرسانه‌ای، به گردآوری انواع متفاوتی از فناوری‌های دیداری و شنیداری با هدف ارتباط، بر می‌گردد. انواع مختلف چندرسانه‌ای شامل: متن، صوت و گرافیک، انیمیشن و انواع شبیه‌سازی‌ها هستند (عمادی، ۱۳۸۸: ۱۰).

چندرسانه‌ای به هر گونه استفاده هم‌زمان از چندین رسانه دیداری و شنیداری از جمله: متن، صدا، تصویر، عکس و پویانمایی جهت ارائه و انتقال اطلاعات اطلاق می‌گردد. این عبارت در معنی خاص خود همان لوح فشرده اطلاعاتی یا CD-ROM است که در رایانه‌های شخصی با به کارگیری سخت‌افزار و نرم‌افزار مناسب امکان استفاده از چندین رسانه را فراهم می‌کند. این عبارت در اواسط دهه نود میلادی در دنیای کامپیوتر وارد شد و در ابتدا به علت هزینه زیاد امکانات سخت‌افزاری، استفاده محدودی داشت. با پیشرفت‎های اخیر، تقریباَ تمام کامپیوترهای شخصی، توانایی ارائه اطلاعات را در قالب مولتی مدیا را دارند. این ابزار به علت جذابیت بسیار و ویژگی‌های منحصر به فرد آن یعنی تعامل با مخاطب در کمیت و کیفیت ارائه اطلاعات، در زمینه آموزش نیز کاربردهای فراوانی دارد ( مایر[۳]، ۲۰۰۱؛ به نقل از ملکیان و جامه‌بزرگ، ۱۳۸۸: ۱۲۶).

همان‌گونه که در تعاریف بالا دیده می‌شود، در چندرسانه‌ای، عمل تلفیق و ترکیب چند نوع شکل رسانه‌ای صورت می‌گیرد. الیور[۴] ( ۱۹۹۴) اشاره می‌کند که لغت چندرسانه‌ای اختصاصاَ همواره برای رسانه‌ی مبتنی بر رایانه به کار گرفته نمی‌شود بلکه در اصل، چندرسانه‌ای به ترکیبی از محتوای شنیداری، دیداری و چاپی گفته می‌شود که به وسیله‌ی رسانه‌های گوناگون عرضه می‌شود. با وجود این، هم اکنون این واژه در صنعت رایانه پذیرفته شده است (رضوی، ۱۳۸۶: ۲۷۸).

۲-۱-۳٫ مزایای چندرسانه‌ای‌ها در آموزش و یادگیری

استفاده از مجراهای ارتباطی متنوع مانند: متن، گفتار، تصویر، موسیقی، حرکت و .. در چندرسانه‎ای‎ها، سبب جذابیت بیشتر برنامه‎ها و افزایش انگیزه در یادگیرندگان شده است. این امر در عین حال با انطباق ماده آموزشی مورد نظر با انواع هوش‌های چندگانه سبب می‌شود که یادگیرندگان مختلف بر اساس تفاوت‌های فردی خود از آموزش بهره ببرند (امیرتیموری، ۱۳۹۲: ۲۷۴).

در برنامه‎های آموزشی چندرسانه‌ای، امکان ارائه بازخورد سریع و بلافاصله به رفتارهای کاربران فراهم است و آن‎ها می‎تونند بر همین اساس به تصحیح پاسخ‎های غلط احتمالی خود اقدام کنند (همان).

یکی از مشکلات اساسی آموزش‎های سنتی این است که در اغلب موارد، دانش بدون توجه به زمینه آن آموزش داده می‌شود. به شاگردان گفته می‌شود این مطلب را بیاموزید، خیلی مهم است یا بعداً روزی به دردتان می‌خورد و یا در فلان درس به آن نیاز پیدا خواهید کرد. در این گونه آموزش‌ها، خود یادگیری دانش، بدون توجه اساسی به منافع و کاربرد آن، هدف است. اما، در یادگیری موقعیتی، سعی بر این است که یک دانش خاص درست در شرایط و زمینه کاربردی‌اش، آموزش داده شود. چندرسانه‌ای‌ها به صورت‌های گوناگون – از جمله شکل‌دهی به موقعیت‌های شبیه‌سازی شده- می‌توانند شرایطی را که دانش‌ مورد آموزش در آن استفاده می‌شود، برای دانش‌آموزان زنده کنند. مثلاً دانش‎آموز می‎تواند نقش یک قهرمان تاریخی را  برعهده بگیرد، تجربه‎های مشابه او را کسب کند از پاداش‌های درونی حاصل از موفقیت‌های او برخوردار شود.

نکته دیگر، توصیه صاحب‎نظران به فعال بودن هر چه بیشتر دانش‌آموز در فعالیت‌های یادگیری است که هر چه میزان آن بیشتر باشد، یادگیری نیز افزون‌تر خواهد بود. در یک کلاس درس معمولی، شاید معلم با داشتن تعدادی دانش‌آموز، بالغ بر ۳۰-۲۵، دانش‎آموز امکان تعامل کافی و فعال‌سازی تمام شاگردان، و در نتیجه فراهم کردن فرصت‌های چالش‎برانگیز برای ایشان را نداشته باشد. چندرسانه‌ای‌ها با استفاده از ابزارهای گوناگون، امکان تعامل دانش‎آموزان را با یکدیگر، با معلم، جهان دانش، و ماده درسی فراهم می‌کنند. به گفته کلروسوزوکی « ماهیت تعاملی و بهره‌گیری از طراحی تصویری در صفحه‎های مواد چندرسانه‎ای و وب از جمله امکانات بالقوه مهمی است که برای ایجاد و حفظ انگیزه یادگیرندگان در اختیار طراحان این مواد آموزشی قرار دارد».

به این ترتیب، منطبق با توصیه‌های روان‎شناختی رفتارگرایی، شناخت‎گرایی و خصوصاً ساختن‎گرایی، معلمان می‎توانند با استفاده از چندرسانه‎ای‎ها، شرایط زندگی واقعی را به کلاس‎های درس خود بیاورند. از این امکانات می‏توان برای ارائه دانش، قرار دادن شاگردان در موقعیت‎های واقعی، فراهم‎سازی موقعیت‎هایی برای فعالیت‎های فردی و گروهی، پژوهش و کاوشگری، تعمق و تأمل و در نهایت ساختن دانش استفاده کرد.

چنین موقعیت‏های آموزشی – یادگیری می‏توانند به جای معلم‎محور بودن، شاگردمحور، به جای آموزش‎محور بودن، یادگیری‎محور، به جای انفعالی بودن، تعاملی، و به جای انتقال دانش، فراهم‌آورنده شرایط چالش‎های ذهنی و یادگیری چگونه یاد گرفتن و کسب دانش شخصی باشند ( امیرتیموری، ۱۳۹۲: ۲۷۵).

۲-۱-۴٫ شیوه‌های استفاده از چندرسانه‌ای در آموزش

از چند رسانه‌ای می‌توان به شیوه‌های گوناگونی در آموزش استفاده کرد لینچ[۵] ( ۲۰۰۳؛ به نقل از رضوی، ۱۳۸۸: ۲۸۷) استفاده از چندرسانه‌ای را به سه روش امکان‌پذیر می‌داند و عبارت‌اند از:

نمایش[۶]: در این شیوه معلم می‌تواند از چندرسانه‌ای برای عرضه دیداری – شنیداری مطالب کمک بگیرد. در این حالت چندرسانه‌ای شکل پیشرفته و نوین رسانه‌های دیداری- شنیداری خواهد بود.


جهت دانلود متن کامل تحقیق چندرسانه‌ها و شبیه‌سازهای آموزشی کلیک نمایید





نوع مطلب :
برچسب ها : تحقیق چندرسانه‌ها و شبیه‌سازهای آموزشی، پیشینه تحقیق چندرسانه‌ها و شبیه‌سازهای آموزشی، دانلود تحقیق چندرسانه‌ها و شبیه‌سازهای آموزشی، تحقیق در مورد چندرسانه‌ها و شبیه‌سازهای آموزشی، مقاله چندرسانه‌ها و شبیه‌سازهای آموزشی، مقاله در مورد چندرسانه‌ها و شبیه‌سازهای آموزشی،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :