تبلیغات
تحقیق و پروژه های دانشجویی - تحقیق مفاهیم نظام راهبری شرکتی و تئوری و الگوهای آن
 
تحقیق و پروژه های دانشجویی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نگار موسوی
نویسندگان
تحقیق مفاهیم نظام راهبری شرکتی و تئوری و الگوهای آن   شامل 54 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  مفاهیم نظام راهبری شرکتی و تئوری و الگوهای آن  می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

- مقدمه:

تخصیص بهینه منابع در بازارهای سرمایه مستلزم آن است که سود حسابداری گزارش‌شده به این بازارها از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، زیرا سرمایه‌گذاران خرد، کلان(نهادی) و تحلیلگران هنگام اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری و یا ارزشیابی سهام شرکت بر برخوردار بودن سود حسابداری از کیفیت مناسب اتکا می‌نمایند. سود به‌عنوان شاخصی از عملکرد و برای قیمت‌گذاری سهام، ارزیابی بازده مورد انتظار و پیش‌بینی عملکرد آتی شرکت مورداستفاده فعالان بازار سرمایه قرار می‌گیرد. جدایی مالکیت از مدیریت و عدم تقارن اطلاعاتی و خطر اخلاقی ناشی از آن، مالکان را نگران می­سازد مبادا مدیریت که دارای کنترل بر دارایی­های آن‌هاست، به تخصیص نامناسب منابع بپردازد (جنسن و همکاران، ۱۹۷۶).

برای کاستن از عدم تقارن اطلاعاتی و خطر اخلاقی که مالکان را تهدید می‌کند، آن‌ها سعی می­کنند با تدوین و استقرار ساختارهای مناسب حاکمیتی به کنترل رفتارهای مدیران و نظارت بر آنان بپردازند (لامبرت، ۲۰۰۱).

بنابراین، شاید بتوان ادعا نمود که ایجاد اطمینان از کیفیت گزارشگری مالی به‌عنوان یک رفتار (وظیفه) مدیریت، یکی از کارکردهای مکانیزم های حاکمیت شرکتی است. تأثیر ساختارهای بهینه حاکمیت شرکتی بر افزایش کیفیت گزارشگری مالی و سود حسابداری، موضوعی است که در سال‌های اخیر در تدوین قوانین (نظیر قانون ساربینز آکسلی) و شرایط پذیرش بورس‌های بزرگ دنیا (مانند بورس نیویورک) نیز موردتوجه قرارگرفته است. درواقع، تدوین‌کنندگان قوانین هم فرض وجود یک رابطه مستقیم بین کیفیت مکانیزم های حاکمیت شرکتی و کیفیت سود را به‌صورت تلویحی پذیرفته­اند.

در کشورمان نیز در سال­های اخیر باهدف بهبود کیفیت گزارشگری مالی، تدوین آیین‌نامه نظام حاکمیت شرکتی موردتوجه ویژه قرارگرفته و علاوه بر آن، موارد جدیدی به شرایط و الزامات پذیرش یک شرکت در بورس اوراق بهادار تهران افزوده شده است. همان‌طور که گفته شد، انتظار می‌رود تدوین و اصلاح آیین‌نامه نظام حاکمیت شرکتی و قانون بازار سرمایه، بهبود کیفیت گزارشگری مالی و سود حسابداری را در پی داشته باشد. نتایج تحقیقات انجام‌شده در کشورهای اروپایی و آمریکا انجام این پیش‌بینی را توجیه‌پذیر می‌سازند. برای مثال، یافته‌های کوهن و همکاران[۱] (۲۰۰۵) و بدارد[۲] (۲۰۰۶) حاکی از آن است که کیفیت سود حسابداری گزارش‌شده به بازارهای سرمایه پس از تصویب قانون ساربینز آکسلی افزایش یافته است (کوهن و همکاران، ۲۰۰۵).

البته، شایان ذکر است که شرایط خاص حاکم بر بازار سرمایه، اداره امور شرکت‌های سهامی عام توسط مدیران دولتی و قدیمی بودن مفاد قانون تجارت، زمینه را برای مدیریت سود فرصت‌طلبانه و کاهش کیفیت سود فراهم کرده، می‌تواند مانع کارکرد مؤثر آیین‌نامه نظام حاکمیت شرکتی و بهبود کیفیت گزارشگری مالی گردد (سیگال[۳]، ۲۰۰۵).

بنا بر تعریف، حاکمیت شامل ترتیبات حقوقی، فرهنگی و نهادی می‌شود که سمت‌وسوی حرکت و عملکرد شرکت‌ها را تعیین می‌کنند و عناصری که در این صحنه حضور دارند، عبارت‌اند از :سهامداران و ساختار مالکیت، اعضای هیأت مدیره و ترکیب آن‌ها، مدیریت شرکت… و سایر ذی‌نفعانی که امکان اثرگذاری بر حرکت شرکت را دارند (سلمن، ۱۳۸۴). با توجه به این‌که در دیدگاه مزبور و تقریباً در تمامی دیگر تعاریفی که از حاکمیت شرکتی ارائه می‌شود، مدیران (اعم از مدیران عامل یا اعضای هیأت مدیره) در کانون توجه قرار دارند، مقاله حاضر سعی دارد از طریق مرتبط ساختن ویژگی‏های هیأت مدیره با کیفیت سود حسابداری به بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی بر کیفیت گزارشگری مالی بپردازد.

از سوی دیگر، تئوری جریان وجوه نقد آزاد از سازوکارهای نظام راهبری انتظار دارد که یک ابزار مهم برای کاهش توانایی مدیر برای تخصیص نامناسب وجه نقد مازاد باشد. جنسن (۱۹۸۶) اظهار کرده است که مدیران شرکت زمانی که شرکت دارای جریان وجوه نقد آزاد مازاد ولی فرصت رشد پایینی می‌باشد، به‌احتمال زیادی وجه نقد مازاد را در فعالیت‌های کم‌ارزش سرمایه‌گذاری کنند. دلیل اقدام نامطلوب مدیران ممکن است تلقی مدیران از شرکت به‌عنوان یک منبع افزایش ثروت و شهرت فرد باشد. برای پنهان‌سازی سود پایین یا منفی فعالیت‌های مخرب ارزش، از مدیران انتظار می‌رود که رویه‌های اقلام تعهدی اختیاری افزایش درآمد استفاده کنند که کیفیت سود گزارش‌شده را کاهش می‌دهد. اگرچه، تعدادی زیادی تحقیق ارزشمند در مورد ارتباط بین نظام راهبری شرکتی و کیفیت سود وجود دارد(به‌مانند تحقیقات بوکی و اسکندر، ۲۰۰۹؛ چانگ و همکاران، ۲۰۰۵، رحمان و صالح، ۲۰۰۸) ولی، توجه کمی به نقش مسئله نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد مازاد دراین‌ارتباط شده است. در راستای همین کمبود در تحقیقات پیشین انگیزه‌ای در محققان این مطالعه شکل گرفت که این جنبه از ادبیات تحقیق را تقویت بخشند.

۲-۲- مفاهیم نظام راهبری شرکتی

برای دستیابی به تعریفی جامع و کامل از نظام راهبری شرکتی لازم است به فرآیند طرح و تکوین این مفهوم بپردازیم. بررسی ادبیات موجود نشان می‌دهد، هیچ تعریف موردتوافق در مورد نظام راهبری شرکتی وجود ندارد. براساس کشوری که درنظر می‌گیریم ،تفاوت‌های چشمگیری در تعریف وجود دارد. تعاریف موجود از نظام راهبری شرکتی دریک طیف قرارمی گیرند که دیدگاه‌های محدود دریک سو و دیدگاه‌های گسترده درسوی دیگر طیف می­باشند. دردیدگاه‌های محدود، نظام راهبری شرکتی به رابطه شرکت و سهامداران محدود می­شود.

این یک الگوی قدیمی است که در قالب تئوری نمایندگی بیان می­شود. در آن‌سوی طیف ،نظام راهبری شرکتی را می‌توان به‌صورت یک شبکه از روابط دید که نه‌تنها بین شرکت‌ها و مالکان آن‌ها (سهامداران) ، بلکه بین یک شرکت وعده زیادی از ذی‌نفعان ازجمله: کارکنان­، مشتریان­، فروشندگان، دارندگان اوراق قرضه و… وجود دارند. چنین دیدگاهی در قالب تئوری ذی‌نفعان دیده می‌شود (حساس یگانه ، ۱۳۸۵،ص ۱۰۱).

درادامه ،چند تعریف از نظام راهبری شرکتی ارائه‌شده است که از محدودترین ، و در عین حال  توصیف‌کننده‌ترین، نقش اساسی نظام راهبری شرکتی آغاز می‌شود (گزارش کادبری) [۴]، سپس  به یک نگاه مالی که به موضوع روابط سهامداران و مدیریت تأکید دارد، اشاره (پارکینسون)و در انتها با تعریف گسترده‌تری پایان می‌یابد و پاسخگویی شرکتی را در برابر ذی‌نفعان و جامعه در برمی‏گیرد (تری گر[۵]،۱۹۸۴).

کادبری[۶]،۱۹۹۲

◄سیستمی که با آن شرکت‌ها هدایت و کنترل می‌شوند.

IFAC[7] ،۲۰۰۴

◄نظام راهبری شرکتی تعدادی مسئولیت‌ها و شیوه‌های اعمال‌شده توسط هیأت مدیره و مدیران موظف باهدف مشخص کردن مسیر راهبردی است که تضمین‌کننده دستیابی به اهداف ، کنترل ریسک‌ها به‌طور مناسب و مصرف منابع، به‌طور مسئولانه می‌باشد.

پارکینسون[۸]،۱۹۹۴

◄نظام راهبری شرکتی عبارت است از فرآیند نظارت و کنترل برای تضمین این‌که مدیر شرکت مطابق با منافع سهامداران عمل می‌کند .

کتابچه نظام راهبری شرکتی بریتانیا ،۱۹۹۶

◄ رابطه بین سهامداران و شرکت‌های آنان و روشی که سهامداران به کمک آن مدیران را به بهترین عملکرد تشویق می‌کنند (مثلاً با رأی‌گیری در مجامع عمومی و جلسات منظم با مدیر ارشد شرکت‌ها).

کیزی ورایت[۹]،۱۹۹۳

◄ساختارها ، فرآیندها ، فرهنگ‌ها و سیستم‌هایی که عملیات موفق سازمان را فراهم کنند.

مگینسون[۱۰]،۱۹۹۴

◄ سامانه نظام راهبری شرکتی را می‌توان مجموعه قوانین ، مقررات ،نهادها و روش‌هایی تعریف کرد که تعیین می‌کنند شرکت‌ها چگونه و به نفع چه کسانی اداره می‌شوند .

تری کر[۱۱]،۱۹۸۴

◄ نظام راهبری شرکتی مربوط به اداره عملیات شرکت نیست بلکه مربوط به هدایت بنگاه اقتصادی ، نظارت و کنترل اعمال مدیران اجرایی و پاسخگویی آن‌ها به تمام ذی‌نفعان شرکت می‌باشند ( حساس یگانه ، ۱۳۸۴ ،ص۳۲)[۱۲].

به‌طورکلی تعاریف نظام راهبری شرکتی درمتون علمی دارای ویژگی‌های مشترک و معینی هستند که یکی از آن‌ها پاسخگویی است. تعاریف محدود نظام راهبری شرکتی متمرکز بر قابلیت‌های سیستم قانونی یک کشور برای حفظ حقوق سهامداران اقلیت می‌باشند.این تعاریف به‌طور اساسی برای مقایسه‌ی بین کشوری مناسب هستند و قوانین هر کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در سیستم نظام راهبری شرکتی دارد.


جهت دانلود متن کامل  تحقیق مفاهیم نظام راهبری شرکتی و تئوری و الگوهای آن  کلیک نمایید





نوع مطلب :
برچسب ها : تحقیق مفاهیم نظام راهبری شرکتی و تئوری و الگوهای آن، دانلود تحقیق مفاهیم نظام راهبری شرکتی و تئوری و الگوهای آن، پیشینه تحقیق مفاهیم نظام راهبری شرکتی و تئوری و الگوهای آن، تحقیق در مورد مفاهیم نظام راهبری شرکتی و تئوری و الگوهای آن، مقاله مفاهیم نظام راهبری شرکتی و تئوری و الگوهای آن، مقاله در مورد مفاهیم نظام راهبری شرکتی و تئوری و الگوهای آن،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :