تبلیغات
تحقیق و پروژه های دانشجویی - مطالب فروردین 1396
 
تحقیق و پروژه های دانشجویی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نگار موسوی
نویسندگان
تحقیق تاثیر عوامل سازمانی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان شامل 19صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد   تاثیر عوامل سازمانی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان  می باشد و دارای منابع معتبر می باشد 

مقدمه:

پر واضح است که شناسایی اسیب های سازمانی و عوامل پیش برنده و اثر گذار سازمانی،سازمان را قادر می سازد تا با رفع موانع تغییر و تحول سازمانی و تقویت عوامل اثر بخش و مثبت سازمان بستر رشد و شکوفایی استعداد های انسانی و بهبود سیستم های مدیریتی را فراهم اوردو در راستای ارتقای کیفیت زندگی کاری کارکنان گام بر دارد. در فصل یک تحقیق سعی می شود  طرح کلی ‍‍‍ تعریف و ترسیم شود

.در این فصل ابتدا مساله و موضوع پ‍زوهش بیان می شود و این که ایا بین عوامل اثر گذار سازمانی و بهبود کیفیت زندگی کاری در سازمان رابطه وجود دارد یا خیر؟

هم چنین اهمیت و ضرورت پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت هدف ها، فرضیه ها ، ادبیات و پیشینه ی تحقیق و متغیر های پژوهش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

۱-۲ بیان مساله

بررسی و شناخت عوامل موثر در محیط داخلی سازمان ها همواره یکی از ضرورت ها و دغدغه های مدیران و کارکنان در راستای تحقق هدف های سازمانی بوده است. پر واضح است که شناسایی عامل های اثر گذار در محیط درونی سازمان و کیفیت تعامل این عوامل با همدیگر و متقابلا با عوامل محیط خارجی ،سازمان را قادر می سازد تا در عرصه رقابت و رشد شتابان تکنو لوژی اطلاعات و فناوری های تولید و خدمات به رشد ، بالندگی و بقای خود کمک رسانیده و موجبات تغییر اینده سازمان را فراهم اورند. در این تحقیق سعی شده است این عوامل در قالب مدل شش بعدی وایز بوردا مورد مطالعه قرار گرفته و نقش هر یک از انها در پویایی و ارتقاء فرهنگ سازمانی یاد اوری شود.

در عصر جدید سازمان هایی قادرند از طریق افزایش کیفیت زندگی کاری کارکنان به ارتقاء جو و فرهنگ سازمانی،افزایش میزان اثر بخشی و کارایی و ایجاد بهره وری بپردازند که توانسته باشند عوامل درون سازمانی خود را شناسایی و با تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن ضعف های سازمانی به این مهم دست یابند. تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد ژاپن ازطریق ارتقاء کیفیت زندگی کاری توانسته است ۴۰% بهره وری سازمان ها را افزایش دهد.

امروزه لازمه تحقق بخشیدن به هدف های سازمان، شناخت اسیب های سازمانی  و عوامل اثر گذار درون سازمانی نظیر:

۱هدف ها .

۲ساختار.

۳ارتباطاط.

۴پاداش.

۵رهبری.

۶مکانیز های سازمان.

می باشد و در واقع مساله اصلی ما در این تحقیق است که انتخاب موضوع پژوهش چه مشکلی از مسایل سازمان را می تواند حل کند و چه راه حلهایی را برای تقویت عوامل درون سازمانی و افزایش کیفیت زندگی کاری کارکنان می تواند ارئه دهد و مفید مؤثر واقع شود. از انجا که یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی که سازمان های امروزی را با چالش مواجه نموده است عوامل باز دارنده و اسیب شناسی سازمانی است که بر روی زندگی کاری کارکنان اثر می گذارد. ما در این تحقیق به دنبال پاسخ دادن به این سوال هستیم که:

ایا بین قدرت و ضعف عوامل شش گانه درون سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان رابطه وجود دارد یا خیر؟

۱-۳ اهمیت و ضرورت پژوهش

یکی از دلایل انتخاب موضوع تحقیق ، جست و جو و شناسایی عوامل پیش برنده و باز دارنده درون سازمانی که هم می تواند بستر شکوفایی و ارتقاء توانمندی ها و اثر بخشی سازمان را فراهم نموده و با اثر گذاری بر روی کیفیت زندگی کارکنان به این مهم دست یابد و بالعکس در صورت عدم شناسایی ضعف ها و اسیب های سازمانی و بی توجهی به نقاط قوت ،موجبات کاهش کیفیت زندگی کاری کارمندان و مدیران را به دنبال اورد . عوامل شش گانه سازمانی به دو صورت مثبت و بازدارنده قادرند بر اجزاء عمده کیفیت زندگی کاری اثر گذار باشند:

در اهمیت نظری تحقیق می توان گفت که نتایج و دستاوردهای تحقیق می تواند مورد بهره برداری و استفاده مدیران قرار گرفته و از این طریق به تقویت نقاط قوت و بر طرف کردن نقاط ضعف سازمان و افزایش زندگی کاری کارکنان بپردازد.

در اهمیت کاربردی تحقیق می توان گفت که نتایج، دستاوردها و پیشنهادهای ارائه شده تحقیق ، سازمان را قادر می سازد تا با استفاده کاربردی و عملی موجبات کاهش اسیب های سازمانی را فراهم اورده و با افزایش کیفیت زندگی کاری کارکنان و مدیران ، زمینه های کارامدی سازمان، افزایش رضایت مردم و کارکنان  را بهتر از گذشته تهمید کند

۱-۴ اهداف پژوهش

هدف اصلی:تعیین رابطه بین عوامل سازمانی و کیفیت زندگی کارکنان

هدف فرعی:

۱:تعیین رابطه هدف و کیفیت زندگی کارکنان

۲:تیین رابطه ساختار و کیفیت زندگی کارکنان

۳:تعیین رابطه ارتباطات و کیفیت زندگی کارکنان

۴:تعیین رابطه پاداش و کیفیت زندگی کارکنان

۵:تعیین رابطه رهبری و کیفیت زندگی کاکنان

۶: تعیین رابطه مکانیزم ها و کیفیت زندگی کارکنان


جهت دانلود متن کامل  تحقیق تاثیر عوامل سازمانی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان کلیک نمایید





نوع مطلب :
برچسب ها : تحقیق تاثیر عوامل سازمانی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان، دانلود تحقیق تاثیر عوامل سازمانی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان، تحقیق در مورد تاثیر عوامل سازمانی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان، مقاله تاثیر عوامل سازمانی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان، مقاله در مورد تاثیر عوامل سازمانی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان،
لینک های مرتبط :
پایان نامه مدل سرآمدی EFQM و بررسی میزان اثر بخشی و شناسائی کانالهای ارتباطی بین کارکنان و مدیریت  شامل 201صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از پایان نامه های جامع و کامل در مورد  مدل سرآمدی EFQM و بررسی میزان اثر بخشی و شناسائی کانالهای ارتباطی بین کارکنان و مدیریت  می باشد و دارای منابع معتبر می باشد 

چکیده

این تحقیق قصد دارد تا مبحث EFQM را به طور کامل تشریح نموده و با توجه به اهمیت معیار کارکنان از توانمندسازها در بحث EFQM‌ به بررسی میزان اثر بخشی و شناسایی کانالهای دو سویه بین کارکنان و مدیریت در شرکت هپکو بپردازد و لذا محقق اقدام به تدوین پرسشنامه‌ای نموده است و لذا در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر فرضیاتی را تدوین نموده است، این فرضیات شامل:

۱-   فرضیه اول: کارکنان کانالهای ارتباطی دو سویه موجود را کافی می‌دانند

۲-   فرضیه دوم: کارکنان بر این اعتقادند که سازمان برای نظراتشان ارزش قائل می‌شود

۳-   فرضیه سوم: برگزاری جلسات تعاملی بین مدیریت و کارکنان در بهبود روابط کاری موثر است

۴-    فرضیه چهارم: مدیران در جریان تصمیم‌سازی از نظر کارکنان بهره می‌گیرند

۵-  فرضیه پنجم: شرکت برای برقراری ارتباط بین مدیریت و کارکنان را همکارهای مناسبی ارائه داده است در این راستا محقق در فصول پنج گانه به ترتیب ذیل عمل نموده است.

فصل اول

شامل مقدمه ـ تعریف موضوع ـ اهمیت موضوع ـ تاریخچه مطالعاتی ـ تاریخچه کارخانه که شامل ساختار سازمانی و پراکندگی جغرافیایی و نکات برجسته سازمان،‌سید کیفیت، کارکنان، جامعه، بازار هدف، ارزشهای سازمانی) ـ بیان مسئله ـ اهداف مطالعاتی ـ اهمیت موضوع ـ فرضیات تحقیق ـ تعریف اصطلاحات

فصل دوم

شامل مرور مطالعاتی است که در آن از مباحثی در زمینه EFQM شامل بررسی اجمالی مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل و بررسی اجمالی معیارها در مدل EFQM و نحوه امتیاز دهی به آنها و بررسی اجمالی منطق RADAR و فرآیند کلی ارزیابی در مدل و بررسی اجمالی رهیافتهای مختلف خودارزیابی در مدل و تشریح مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل و معرفی مفاهیم و سطوح مختلف سرآمدی در مفاهیم بنیادین مدل EFQM و آشنایی با حوزه‌ها و معیارهای مدل و تشریح معیارها و زیر معیارها در مدل به انضمام توضیحات تشریحی و ساختار مدل EFQM‌،‌ جایگاه RADAR‌ در مدل تعالی EFQM، اجزاء تشکیل دهنده و تعریف عناصر منطق RADAR، روشهای ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM و با توجه به تدوین و ارائه پرسشنامه‌ای در زمینه اثر بخشی روابط دو سویه آشنایی با ارتبااط، نقش ارتباطات، فرآیند ارتباطات، مبانی و انواع شبکه‌های ارتباطی ـ انتخاب کانالهای ارتباطی، راههای شناخته شده در ایجا دارتباط، خصیصه‌های ارتباط موثر، چک لیست روشهای برقراری ارتباط موانعی که بر سر راه ارتباطات اثر بخش قرار دارد ـ موانع برقراری ارتباط

فصل سوم

بررسی وضعیت موجود در شرکت هپکو که در ابتدا سعی بر آن شده است تا با خود ارزیابی و مزایای خود ارزیابی و مراحل عمومی خود ارزیابی و رهیافت‌های خوئد ارزیابی در مدل EFQM‌ آشنا شده و مزایا و ریسک‌های مجود در آن و تعیین نقاط قوت و حوزه‌های نیازمند بهبود و نقش امتیاز دهی و کارت مسیر یاب، نحوه امتیاز دهی حوزه‌های ۹ گانه، انحراف ارزیابی، بلوغ رسانی میزان انرژی صرف شده برای خود ارزیابی، فرآیند دریافت جایزه، سطوح تعالی آشنایی کامل ایجاد شود و با توجه به مطالب ارائه شده به موضوع EFQM و بررسی وضعیت EFQM‌در شرکت هپکو و گزارش کمیته داوری دومین دوره جایزه ملی بهره‌وری

فصل چهارم

در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده‌های آماری پرداخت شده است.

فصل پنجم

در فصل پنجم به ارائه نتایج و پیشنهادات پرداخته شده است.

مقدمه

سالهای آغازین قرن بیست و یکم ـ سالهایی که بشر متمدن، سال‌ها چشم انتظار رسیدن آن بوده است نوید بخش آسایش نیست و چالش‌های پیش روی انسان‌ها و تمدن‌ها، در این سالها بیش از همیشه تاریخ به چشم می‌آید. کشورها و تمدن‌ها می‌کوشند در آشوب‌ها و دگرگونی‌های نامنتظره‌ای که پیش می‌آید، کمترین زیان را ببینند و بیشترین بهره را نصیب خود کنند، نبردلی آرام و بی وقفه بسوی برتری که در آن پیروزی با قدرتمند ترین‌هاست. بی شک، ثروت ملی و توان اقتصادی یکی از بارزترین عوامل برتری و سرآمدی کشورها در این ساله است و ثروت آفرینی از مسیر عافیت طلبی نمی‌گذرد. پس باید قرن جدید را قرن رقابت ملتها و کشورها دانست و در این میدان پیروزی با هوشمندترین و پرتلاش ترین‌هاست.

از آنجائیکه کنجگاه‌های اقتصادی و سازمانهای بخش خصوصی و دولتی، موتور محرک اقتصاد ملی هستند، شاید اصلی ترین سئوال پیش روی ملتها این باشد که چگونه می‌توان راه را برای رشد و سرآمدی سازمان‌ها گشود. به نحوی که بتوانند در عرصه رقابت جهانی پیروز شوند؟ کدام دانش و آگاهی می‌تواند زمینه ساز تحول سازمانی و به تبع آن تحولی ملی باشد؟ سئوالی که لسترتارو (Lester Thurow) اقتصاد دان بزرگ آن را اینگونه مطرح می‌کند ملتها، چگونه باید ساختار و سازمان خود را عوض کنند تا فضا و محیطی ایجاد شوند که بذر دانش در آن بروید و ببالد و راه را برای افزایش ثروت ملی بگشاید؟ به همین دلیل چنین به نظر می‌رسد که جستجوی سرآمدی سازمانی، یکی از اصلی ترین چالش‌ها در خود و کلان اقتصادی است.

مدلهای سرآمدی (تعالی) کسب و کار(Business Excellence Models)، پاسخی است به این سئوال که سازمانها برتر چگونه سازمانی است، چه اهداف و مفاهیمی‌را دنبال می‌کند و معیارهایی که بر رفتارهای آن حاکم هستند چیستند. امروزه اکثر کشورهای دنیا، با تکیه بر این مدل جوایزی را در سطح ملی و منطقه‌ای ایجاد کرده اند که محرک سازمان‌ها و کسب و کارها در تعالی، رشد و ثروت آفرینی است. جایزه دمنیک در ژاپن، جایزه بایدریج در ایالات متحده آمریکا و جایزه اروپایی کیفیت [European Quality Award (EQA)] که توسط بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت [European Foundation For Quality Management (EFQM)] ایجاد شده و به مدل EFQM معروف است در سه قطب اقتصادی بزرگ سده اخیر یعنی ژاپن، آمریکا و اروپا اصلی ترین نمونه از این جوایز هستند. در بین این مدلها، مدل EFQM عمومیت و استقبال بیشتری در سطح جهان یافته است و الگویی برای بسیاری کشورهای دیگر در طراحی این جوایز بوده است. از سویی تعدد کشورهای اروپایی که این مدل را پذیرفته اند و سازمانهایی که در شرایط مختلف اقتصادی و اجتماعی در این کشور، با بهره‌گیری از این مدلها به موفقیت دست یافته‌اند، موجب می‌گردد که جذابیت این مدل برای الگو برداری توسط شرکتها و سازمانهای ایرانی بیشتر شود.

اقدام اخیر موسسات مطالعات بهره وری و منابع انسانی در پایه گذاری جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی (به عنوان متولی اصلی این جایزه از جانب وزارت صنایع و معادن در سطح ملی) گامی‌خجسته در جهت ایجاد یک مدل سرآمدی سازمانی برای ایران و زمینه ساز اشاعه فرهنگ سرآمدی و برتری جویی در بین سازمان‌های ایرانی است. از آنجا که مدل ایرانی تعالی سازمانی از بسیاری جهات به مدل EFQM شبیه و به سوی این مدل همگرا است، آشنایی دقیق با این مدل، برای بسیاری از متولیان سازمان‌ها و کسب و کارهای ایران امروز نیازی چالش برانگیز است.


جهت دانلود متن کامل پایان نامه مدل سرآمدی EFQM و بررسی میزان اثر بخشی و شناسائی کانالهای ارتباطی بین کارکنان و مدیریت کلیک نمایید





نوع مطلب :
برچسب ها : پایان نامه مدل سرآمدی EFQM و بررسی میزان اثر بخشی و شناسائی کانالهای ارتباطی بین کارکنان و مدیریت، دانلود پایان نامه مدل سرآمدی EFQM و بررسی میزان اثر بخشی و شناسائی کانالهای ارتباطی بین کارکنان و مدیریت، مقاله مدل سرآمدی EFQM و بررسی میزان اثر بخشی و شناسائی کانالهای ارتباطی بین کارکنان و مدیریت، تحقیق مدل سرآمدی EFQM و بررسی میزان اثر بخشی و شناسائی کانالهای ارتباطی بین کارکنان و مدیریت، مقاله در مورد مدل سرآمدی EFQM و بررسی میزان اثر بخشی و شناسائی کانالهای ارتباطی بین کارکنان و مدیریت، تحقیق در مورد مدل سرآمدی EFQM و بررسی میزان اثر بخشی و شناسائی کانالهای ارتباطی بین کارکنان و مدیریت،
لینک های مرتبط :
تحقیق فرهنگ سازی ترافیک و مدیریت واحد شهری شامل   18 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد فرهنگ سازی ترافیک و مدیریت واحد شهری می باشدو دارای منابع معتبر میباشد

چکیده

تدوین سیاست های مناسب و برنامه ریزی در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک در تردد های شهری نخست نیازمند شناسایی دقیق مؤلفه های مؤ ثر می باشد . در راه شناخت این مؤلفه ها می بایست در مورد برخی مفاهیم و همچنین شرایط موجود دیدگاه مناسبی از طریق بررسی دقیق ، مطالعات ، مشاهدات و … کسب گردد. در این مقاله نخست از فرهنگ عمومی و رفتار ترافیکی تعریف مشخصی ارائه شده و در بخش های بعدی پس از ذکر برخی خصوصیات شهر مشهد مقدس، به عنوان مطالعه  موردی، به معضلات فرهنگ ترافیکی در این کلانشهر با هدف شناخت مناسبی از وضعیت مو جود اشاره شده است. این مشکلات در سه سطح خرد ، میانه و کلان مورد بررسی قرار گرفته اند و در مورد روش های ارتقای فرهنگی در این سطوح نکاتی ذکر شده است. کسب شناخت کافی  نسبت به نهاد های تأثیر گذار بر امر فرهنگ سازی ترافیک و همچنین جایگاه آن در مدیریت شهری مشهد مقدس نیازمند بررسی و آگاهی از نحوه مدیریت شهری فعلی در این شهر است که در مقاله حاضر در حد کفایت به آن پرداخته شده است. پس از بررسی شرایط ، نکته ای که جلب توجه می کند لزوم مدیریت واحد شهری  در این شهر با هدف  صرفه جویی در زمان ، نیروی انسانی و هزینه در امور مختلف از جمله فرهنگ سازی ترافیک است . با توجه به روند رو به رشد  در بهینه کردن  مدیریت شهری در سطح کشور وهمچنین تأکید مسئولین محترم نظام جمهوری اسلامی  ایران  بر این موضوع  ، امید است تا روند تحقق مدیریت واحد شهری  همگام با آماده سازی بسترهای مناسب با سرعت بیشتری به پیش رود.

 

کلید واژه ها : مشهد ، ترافیک ، فرهنگ سازی ، مدیریت واحد شهری

 

مقدمه

در تعریف فرهنگ ، سلیقه ها و دیدگاه های مختلفی وجود دارد و هر کس متناسب با مو ضوع و اهداف و نگرش خود آن را تعریف کرده است . در یک بیان ساده می توان فرهنگ را ” مجموعه ای از آداب و رسوم و باورها و اعتقادات و سنتها ی یک جامعه ” نامید که در میان  اکثریت افراد آن جامعه به عنوان اصول مشترک مورد قبول و پذیرش           می باشد.[۱] بنا به تعریف دیگری ” فرهنگ عبارتست از مجموع حیات اجتماعی از زیربناهای فنی و سازمان های نهادی گرفته تا اشکال و صور بیان حیات روانی و تمامی آن ، که همچون یک نظم ارزشی تلقی می شوند و به گروه ، نوعی کیفیت و تعالی انسانی می بخشند. این واژه زمانی که در مورد انسان به کار می رود میزان آموزش و پرورش و یا توجه به پرورش اندیشه و اشتغالات فکری را می رساند . [۲]

رفتار ترافیکی به عنوان بخشی از فرهنگ عمومی ، بیان کننده میزان تبعیت یا عدم تبعیت اکثریت افراد یک جامعه از قوانین ترافیک  ، هنجار های ترافیک و معیارهای ضروری برای تردد و جابجایی افراد و وسایل نقلیه می باشد که بر جامعه حاکم است.[۳] از جمله ویژگی های مهم عناصر فرهنگ عمومی از جمله رفتار ترافیکی اینست که هر باور یا رفتار ، نیازمند زمان طولانی است تا به عنوان یک عنصر فرهنگی پذیرفته شود . حذف یک عنصر فرهنگی نیز به زمان طولانی و تمهیدات و زمینه سازی های فراوان نیاز خواهد داشت . اگر تمامی امکانات و برنامه ریزی ها در یک جامعه بسامان متوجه امور فرهنگی ( به معنای عام آن ) باشد ، مسائل سیاسی  ، اجتماعی ، اقتصادی و … نیز تحت تاثیر حوزه فرهنگ، خود را با نیاز های  جامعه هماهنگ خواهند کرد و غفلت از مسائل فرهنگی و زیر بنایی جامعه نیز همانند بنا نهادن خانه بر بنیادی سست است که با کمترین نسیم ، امکان فرو ریختن آن وجود دارد.[۱]

بطور کلی معضلات فرهنگ ترافیکی را به عنوان بخشی از معضلات فرهنگ عمومی در ایران و به ویژه در کلانشهر مشهد مقدس  می توان در سه سطح مختلف شامل سطح خرد ، سطح میانه و سطح کلان بررسی نمود. معضلات سطح خرد مربوط به رفتار های نامناسب ناشی از ناهنجاری ها و قانون شکنی ها در سطح شهر می شود . معضلات سطح میانه را می توان ناشی از ضعف ساز مان ها و نهاد های مدیریت شهری تلقی نمود و معضلات سطح کلان به ساختار ها و تحولاتی که مسبب بروز مشکلات فرهنگ ترافیکی شده اند مربوط است.

بحث معضلات فرهنگ ترافیکی و فرهنگسازی  را می توان با رویکردی دیگر نیز بررسی نمود . بدین ترتیب که مقوله فرهنگ سازی از طرف نهاد ها و سازمان  های مرتبط با مدیریت شهری می بایست در دو حوزه شامل ۱- اصلاح و تغییر نگرش به رفتار ترافیکی و ۲- اصلاح فرهنگ عمومی ترافیک صورت پذیرد. مدیریت شهری و نقش آن در ارتقای فرهنگ ترافیکی با توجه به رشد روز افزون جمعیت شهر نشین در راستای توسعه پایدار و مطلوب شهری عامل بسیار مهمی به شمار می آید. در اغلب شهر ها و بخصوص در کلانشهر مشهد مقدس یکی از دلایل معضلات در تمامی سطوح را می توان در نحوه مدیریت و توزیع امکانات و سرمایه ها یافت که تاثیر منفی آن ، کمتر از مشکلات ناشی از کمبود سرمایه و یا امکانات و خدمات شهری نیست.

مدیریت واحد شهری و نقش آن در هماهنگ سازی هر چه بیشتر نهاد های مختلف از جمله مباحث مهمی است که ابعاد مختلف مقوله فرهنگ سازی ترافیکی را در بر می گیرد . اتخاذ تصمیمات مختلف ، چند باره کاری ها و دیدگاه های گوناگون و گاه متضاد نهادها و سازمان های مرتبط با مدیریت شهری موجب از دست رفتن فرصت ها ، کارایی برنامه های شهری و عدم مدیریت مناسب منابع مالی و انسانی می شود که در این میان می بایست اهمیت مبحث مدیریت واحد شهری و اتخاذ سیاست های مناسب از زوایای مختلف نگریسته شود.

 برخی خصوصیات شهر مشهد مقدس

مشهد مقدس کلانشهری با جمعیت ساکن حدود ۲٫۵ میلیون نفر شامل حدود ۶۴۰ هزار خانوار می باشد که بر اساس مطالعات جامع انجام گرفته پیش بینی شده است جمعیت آن در سال ۱۳۹۵ به حدود ۳ میلیون نفر برسد.این کلانشهر شامل ۱۲ منطقه شهرداری با مساحت تقریبی ۱۹۵ کیلومتر مربع    و مناطق ترافیکی حدود ۲۷۵  کیلومتر مربع می باشد . محدوده مورد مطالعه آمارگیری های ترافیکی و مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک مشهد شامل ۱۴۱ ناحیه درونی ، ۱۶ ناحیه اطراف و ۶ محور ارتباطی سرخس ، فریمان ، تربت حیدریه ، قوچان و کلات است . طبق آمارگیری های انجام شده در دی ماه سال ۱۳۸۶ در مجموع ۷۷۸۲۸۶ وسیله نقلیه شامل ۷۲٫۵۷ در صد سواری ، ۱۷٫۸۳ در صد کامیون ، ۴٫۳۸ درصد اتوبوس و ۵٫۲۲ در صد تریلی از این محور ها وارد شهر مشهد شده اند و در همین مدت زمان مجموع ۸۰۸۶۹۵ وسیله نقلیه شامل ۷۳٫۹۵ در صد سواری ، ۱۷٫۰۷ در صد کامیون ، ۶٫۱۶ در صد اتوبوس و ۲٫۸۱ در صد تریلی از این محور ها از شهر مشهد خارج شده اند.[۴]

ساعات اوج ترافیک در یک روز عادی سال ۹-۷ صبح ، ۱۴-۱۲ ظهر و ۱۸-۱۶ عصر می باشد که در سال ۱۳۸۵ تعداد سفرهای سواره ساکنین مشهد در یک ساعت اوج صبح ۴۱۶۷۶۵ بر آورد شده است . تعداد سفر های  سواره ساکنین این شهر در یک شبانه روز معادل ۴۰۳۵۵۶۰ در سال ۱۳۸۵ بدست آمده است که سهم طرق مختلف حمل و نقل شامل ۲۸٫۸۱ درصد سواری ، ۲۳٫۰۱ در صد تاکسی و مسافر کش ، ۲٫۵۵ در صد وانت ، ۵٫۹۸ درصد مینی بوس ۲۳٫۷۴ درصد اتوبوس واحد ، ۲٫۴۱ درصد اتوبوس غیر واحد ، ۸٫۵۲ درصد موتورسیکلت و ۴٫۹۸ درصد دوچرخه از این سفر های شبانه روزی ساکنین بوده است.[۴]

شهر مشهد مقدس شهری زیارتی است که علاوه بر دارا بودن مشکلات ترافیکی مشابه سایر شهر های بزرگ در سطوح مختلف ، مشکلات خاص خود را به خاطر سفرهای متعدد زیارتی مسافرین بویژه در ایام خاص از سال دارد.


جهت دانلود متن کامل تحقیق فرهنگ سازی ترافیک و مدیریت واحد شهری کلیک نمایید





نوع مطلب :
برچسب ها : تحقیق فرهنگ سازی ترافیک و مدیریت واحد شهری، دانلود تحقیق فرهنگ سازی ترافیک و مدیریت واحد شهری، مقاله فرهنگ سازی ترافیک و مدیریت واحد شهری، تحقیق در مورد فرهنگ سازی ترافیک و مدیریت واحد شهری، مقاله در مورد فرهنگ سازی ترافیک و مدیریت واحد شهری،
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 16 فروردین 1396 :: نویسنده : نگار موسوی
مقاله فضاهای نمایشگاهی (برج ایفل) شامل   30 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از مقاله های جامع و کامل در مورد فضاهای نمایشگاهی (برج ایفل)  می باشدو دارای منابع معتبر میباشد

مقدمه

اصولا فضاهای نمایشگاهی یکی از دستاوردهای دوران مدرن است. شاید پیش از انقلاب صنعتی، فضای نمایشگاهی به معنای امروزین آن هرگز وجود نداشت. به واقع تولید انبوه کالاهای صنعتی، خدمات نوین و دستاوردهای روزمره تکنولوژیکی نیازمند عرصه­ها و فضاهای جدیدی برای نمایش آن به عموم بود که تا پیش از انقلاب صنعتی وجود چنین فضاهایی بی­معنی می­نمود.

در خصوص فضاهای نمایشگاهی به نظر می رسد در ابتدا دو مفهوم فضا ونمایش باید تعریف شوند تعریف فضا امری نسبی است و در جوامع مختلف می تواند متفاوت باشد . مفهوم نمایش ( Exhibit ) نیز بر طبق فرهنگ لغت آکسفورد عبارت است از نشان دادن چیزی در یک مکان عمومی برای مردم ، برای لذت بردن آنها و یا برای اطلاع رسانی و آگاه کردن آنها. فضای نمایشگاهی در حقیقت جایی است که در آن نمایش نوآوری، خلاقیت، تکنولوژی و فناوری جدید، تجارت و رقابت نقش عمده­ای بازی می­کند. بنابراین می­توان چنین نتیجه گرفت که تبعیت معماری فضاهای نمایشگاهی از تکنولوژی و همسویی آن با محصولات جدید از ۱۵۰ سال پیش تاکنون بصورت مستمر ادامه داشته است.

با دیدن عنوان “معماری و فضای نمایشگاهی”، به یاد بناهایی همچون: “کریستال پالاس”، “مرکز پمپیدو” ,”برج ایفل” و … می­افتیم. برج ایفل به عنوان نماد نمایشگاه جهانی پاریس در سال ۱۸۸۹ سمبل تکنولوژی و پرچم­دار مرتفع­ترین بنای روزگار خود بود.


نمایشگاه سال  ۱۸۸۹ ، پاریس:

 سا ختمان نمایشگاهها  به اوج  اعتلای  خود می رسد:

نمایشگاهها  سال ۱۸۸۹ پاریس  نتیجه  پیشرفتی  را که  از  مدت ها پیش  در دفن سا ختمان با ساختن نمایشگاهها  آغاز گشته  بود  مشخص می دارد با ساختن این نمایشگاه مهندسینی  بزرگ مانند  ایفل  به رفعت  قدرت  خود رسیدند  افکار و ابتکارات تازه در فن سا ختمان همراه  با پیشرفت  صنعت ، اثری در خشان و تاثیری فرا وان به این نمایشگاه داد. تالار ماشین، طویل اما  ساده و بی تکلف نمایشگاه  سال ۱۸۵۵ تالار  عظیم دایره ای شکل  که به سال ۱۸۶۷(کران) و (ایفل) سا ختند و دو تالاری که به سال ۱۸۷۸ با محاسبات ( دودیون) سا ختشان میسر شد ، همه قدم هائی برای پیشرفت بودند  که به اوج اعتلای خود در قصر ماشین  سال ۱۸۸۹ رسید .

مرکز نمایشگاه  سال ۱۸۸۹ برج ایفل  بود، که  ایفل  و مهندسین  آن را در زمان کوتاه هفده ماه ، در کنار رود سن بر پا داشتند ، بنا های  این نمایشگاه در پشت برج ایفل قرار  داشتند  و این نمایشگاه  دوشا خه داشت ؛ در یک شا خه هنر های زیبا و در شا خه  دیگر هنر های دستی  به معرض تماشا گذاشته شده  بود ند  و این دوشاخه با قسمتی  که به اشیاء متفرقه  ا ختصاص یافته بود  به یکدیگر مرتبط  می شد  توده عظیم فلزی تالار ماشین در پشت این بناها  قرار داشت  و تمام نمایشگاه را تحت  الشعاع  قرار می داد.

نوعی جرثقیل متحرک ، در میان  تالار ماشین سا خته شده بود که تما شا چیان رادر طول  این تالار عظیم  گردش می داد  تا به تماشای  تمام ماشین  های مو جود  در این تالار ( که بیشتر آن ها مشغول کار بودند ) موفق آیند  برخی از روز ها تا صد تماشاچی  با استفاده از این جرثقیل  به تماشای تالار موفق می آمدند برای آخرین بار صنعت  به اعجایی رسید  که در روز تولدش  پیش بینی شد  ذکر این نکته بی مناسبت نیست  که چهار سال بعد در نمایشگاه  جهانی شیکا گو  با مقایسه  با این  تالار  چنین مو فقیتی بدست  نیامد اما پیشرفتی که بین سالهای ۱۸۷۸و۱۸۸۹ صورت گر فت  چنان عظیم بود که تماشا چیان از دیدار دلیری  سا ختمان  تالار ماشین  و بر ج ایفل از راستی به  هیجان  می آمدند .

مجسمه ساز « ریموند دوشان –ویلن »(۱۹۱۸و۱۸۷۶) که به  هنگام دیدار این نمایشگاه  سیزده  ساله بود  خاطرات خود را چنین می نویسد « هنر  سا ختمان  آهنی چنان طولانی نادیده گر فته شده که مردم برای شنا خت و در ک  ارزش کاری  به قدرت و دلیری  تالار ماشین آماده  نبودند  من هنوز به خوبی  سوارشدن بر جرثقیل متحرک را بیاد می آورم که در روشنی  خیره کننده این تالار حرکت می کرد وقتی این جرثقیل می چرخید چشم سیاهی میرفت و شخص در پیش پای خود انبوهی از دایره  و هرم  و مکعب  می دید  و صدای  سوت  و هل هله  تما شا چیان  تالار را پر می کرد .

ابعاد بی سابقه

مهندس تالار ماشین ( که عملاً « قصر ماشین » نا میده شد. )«کتانسن» و معمار آن «دوتر» بود  ابعاد این تالار از اعداد هر سا ختمان دیگری که قبل از آن سا خته شده بود  پیشی گرفت و بزرگترین طاقی که تا به حال  سا خته شده بود  طاقی ایستگاه راه آهن ( سنت پانکراس ) در لندن بود که دهانه ای به طول ۷۳ متر و ارتفاعی مساوی ۲۵ متر داشت ( سال ۱۸۶۸) طول  دهانه  تالار ماشین ۱۱۵ متر  و ار تفاع  آن ۴۵ متر  بود  اسکلت  آهنی  این تالار  مر کب  از بیست  خر پا  بود و طول  آن ۴۲۰ متر . دو جانب این تالار با شیشه های عظیم پوشیده  می شد .

بنائی که به حد  سا ختمانی  خود محدود نبود:

فضای  عظیم  تالار  ماشین  سال ۱۸۸۹  نشان پیروزی  کا ملاً بی سا بقه  بر ( ماده ) بود  از این نظر هیچ  ساختمانی  در گذشته  با این سا ختمان  قابل  مقایسه  نبود  اما  اهمیت  این تالار  در این نبود  که  با آن فضای  محصور  گشت  از این رو  کو چکی  یا بزرگی  این فضا  کمی  یا زیادی تعداد خر پا ها از اهمیت  بنا نمی کاست. نکته  این بود  که دیوارهای شیشه ای  دو انتهای این تالار را کاملاً مسدود نمی کرد بلکه چون  پرده های  شفاف  بین فضای  داخلی  و خارجی  بود  و معنای  زیبائی  این ساختمان  در همین نکته نهفته  است و حدتی  که از ترکیب فضا ی  داخل  آن با فضای  خارج بوجود  آمد  و از این و حدت  بی انتها ئی  و تحرکی در توازن با ماشین هائی که دراین تالار قرار داشتند حاصل گشت .


جهت دانلود متن کامل  مقاله فضاهای نمایشگاهی (برج ایفل) کلیک نمایید





نوع مطلب :
برچسب ها : مقاله فضاهای نمایشگاهی (برج ایفل)، دانلود مقاله فضاهای نمایشگاهی (برج ایفل)، تحقیق فضاهای نمایشگاهی (برج ایفل)، مقاله در مورد فضاهای نمایشگاهی (برج ایفل)، تحقیق در مورد فضاهای نمایشگاهی (برج ایفل)،
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :